Monday, April 5, 2010

Bicara Seni Pertama: Pameran Hasil Karya Seni Visual STPM





Pada 5 April 2010 di bilik lakaran Fakulti Seni Dan Muzik UPSI program Bicara Seni kali pertama diadakan dengan tajuk Pentaksiran Seni Visual STPM yang dibentangkan oleh saya. Seramai lebih 70 orang pelajar dan guru-guru hadir mendengar ceramah itu. Sekolah yang paling jauh datang adalah dari Sekolah Mersing Johor.

Dalam ceramah tersebut menyentuh bagaimana cara menjawab soalan kertas 1, 2 dan menyediakan dengan baik portfolio dan menghasilkan karya untuk kertas 3. ceramah tersebut memakan masa selama 3 jam. Pelajar dan guru yang hadir banyak bertanyakan teknik dan cara permarkahan diberi dalam kertas-kertas Seni Visual STPM. Selepas program tamat masih ada pelajar dan guru-guru bertanya soalan-soalan yang berkaitan pentaksiran seni visual. semoga pendedahan begini dapat memberi perangsang dan berguna kepada calon dan guru-guru dalam pentaksiran seni visual STPM.

Selepas habis mendengar ceramah tersebut pelajar dan guru-guru melawat kepameran dan melihat demontrasi batik, anyaman dan tembikar. Menurut seorang guru yang hadir menyatakan pendedahan dan ceramah yang diberi banyak membantu calon menjawab kertas 1 disamping guru juga dapat mengetahui sistem skima permarkahan yang diberi. Pemeran ini juga dapat melihat betapa tinggi dan hebatnya pengkaryaan dan perekaan yang dihasilkan oleh calon-calon STPM.

No comments:

Post a Comment