Tuesday, April 6, 2010

Pameran Batik Pelajar UPSI 2010






Batik merupakan seni kraftangan tradisional yang terkandung dalam sukatan pelajaran pendidikan seni visual. Kalau ditanjau dari sejarah batik di negara ini, batik mula mendapat tempat sejak zaman kesultanan Melaka. Pengaruh batik datang dari pulau Jawa yang memang menjadi cara hidup menggunakan kain batik sebagai pakaian mereka. Pada tahun 1770-an batik pelangi mula diperkenalkan di Kepulauan Melayu. Di Negara ini sejarah Batik mula diketahui pada abad ke-18 apabila Batik Minah Pelangi memulakan perusahaan di Terengganu. Tahun 1911, Haji Che Su bin Ishak memulakan perusahaan batik di kawasan Lorong Gajah Mati, Kota Bahru Kelantan. Pada masa itu teknik menggunakan batik hanya menggunakan teknik cetak (terap) dengan menggunakan blok kayu yang diukir. Hinggalah sekarang batik terus mendapat tempat dan batik menjadi pakaian rasmi pada setiap hari Khamis.

Pameran Batik dengan bertemakan 'idea' dikalangan pelajar UPSI yang mengambil kursus ini merupakan satu usaha yang sangat baik terutama bakal guru yang akan mengajar pendidikan seni visual disekolah nanti. Kepentingan pengajaran batik di sekolah amatlah penting kepada bakal guru PSV ini adalah kerana sukatan pelajaran batik perlu diajar pada tingkatan 3 disamping itu soalan Kerja kursus SPM sering mengemukakan soalan batik. Oleh yang demikian guru PSV perlu tahu dan mahir mengajar Batik dari segi bahan dan teknik.

Dilihat pada karya-karya pameran yang diperagakan oleh pelajar UPSI, mereka dapat mengekspotasi bahan dan teknik batik dalam situasi terkini, misalnya teknik ikat dan celup atau lebih dikenali sebagai batik pelangi dan teknik canting. Pelajar juga membuat penerokaan batik tradisi dengan mencanting motif-motif tradisi dan isen batik pada permukaan kain. Secara umum pameran seumpama ini secara langsung dapat memberi pendedahan kepada kajian batik sebagai displin pendidikan seni visual.

No comments:

Post a Comment