Thursday, August 13, 2009

Siri 1: Bali Bumi Kesenian






Pada tanggal 5 Ogos saya bersama rakan Dr. Johari menziarahi sahabat kami Dr. Suhaimi yang membuat kajian sabatikal di sana. Kunjungan kami dilayani dengan begitu baik dan mesra oleh Dr. Suhaimi, baru dua bulan tidak ketemu seolah-olah bertahun-tahun... Sebenarnya saya dengan Dr. Suhaimi memang rapat, mula bertugas di Tg. Malim, Perak pada tahun 1992 di rumah Dr. Suhami lah tempat penginapan saya. 

Menjejaki Bumi Bali....
Ini lah pertama kali saya menjejaki bumi bali... sampai sahaja di lapangan terbang Denpasar saya melihat reka bentuk dan susun aturnya penuh dengan kesenian. Apatah lagi apabila sampai sahaja rumah sahabat saya dr. Suhaimi, nah... seni bena rumah bali yang begitu mesra dengan alam. Tertarik saya dengan reka bentuk yang menyelenggarakan ruang lanskap pada dalaman ruang rumah. Rumahnya nyaman kerana peredaran udara dikendalikan dengan baik melalui ruang dalaman rumah.
Sepanjang panjang lawatan ditempat-tempat menarik di Bali, saya dapat merakamkan banyak rakaman kesenian, seolah-olah yang sedang ditunjukkan oleh Dr. Suhaimi 'Jejak-jejak Seni'. Antara yang menarik ialah budaya orang Bali yang masih mengekalkan budaya tradisi hindu budha; budaya mereka masih mengekalkan suasana alam kerena mereka sangat berhubung dengan alam, kebersihan, wangi (wangi bunga), kesopanan dan kelembutan dan kuat dengan adat dan keagamaan. 
Dibumi Bali penuh dengan tempat-tempat menarik... ( saya sering terlupa nama tempat ). Dalam benak hati saya merasa kekaguman ciptaan Allah dengan keindahan yang dikurniakan pada bumi Bali. 
bersambung......

1 comment:

  1. Thanks. San u dah masukkan fakta yang berguna kepada pencinta keindahan

    ReplyDelete