Sunday, January 31, 2010

Kertas 3 Soalan 1: Seni Visual STPM


Ramai guru-guru dan pelajar Seni Visual STPM yang mengambil kertas 3 menghubungi saya dan bertanyakan tentang soalan-soalan yang dikemukakan. Rasanya apa yang dikemukakan dalam soalan adalah jelas. Namun kerana diperingkat STPM cara penyoalannya agak tinggi menyebabkan ramai yang ragu-ragu cara untuk menghasilkan karya.

Saya telahpun memasukan kertas kerja ceramah saya pada Jurulatih Utama dalam blog ini dan dalam SCRIBD untuk dijadikan panduan. Namun masih ramai yang menghubungi saya bertanyakan tentang soalan. Saya faham soalan tahun ini agak mencabar, itulah STPM. Pada kesimpulannya saya buat sedikit penerangan setiap soalan:

Soalan 1:
Tema: “Dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan”.
Di sini saya tujukkan bagaimana penghuraian pemecahan permasalahan berlaku:

PERMASALAHAN TEMA


KONSEP PEMECAHAN


KARYA








Dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan


Teknologi Digital


Telefon bimbit

Televisyen

‘’home theater’’

Komputer

Mp3

dll



Catan


Gaya impressionis

Warna panas

Pemilihan imej elektronik

Unsur garisan

Harmoni-perulangan


Pengaruh:

Catan Marcel Duchamp – Nude Descending a Staircase








Dunia teknologi digital dan nilai kemanusiaan


Nilai Kemanusiaan


Materialistik

Individualistik

Senang berkomunikasi

Gaya hidup

Komunikasi

dll


Catan


Gaya impressionis

Warna panas

Pemilihan imej elektronik

Unsur garisan

Harmoni-perulangan


Pengaruh:

Catan Marcel Duchamp – Nude Descending a Staircase


Berdasarkan pemecahan masalah/tema yang saya beri contoh, anda bolehlah membuat pelbagai gubahan idea sebagai persembahan dalam bentuk karya samada 2D atau 3D. Paling penting ialah soalan No 1 ini adalah dalam bentuk karya seni halus.

1 comment:

  1. Salam. Beruntung sungguh guru-guru PSV dan pelajar-palajar Tingkatan 6 yang mengambil kertas ini. Maklumat-maklumat yang menjadi panduan kepada penilaian telah diterangkan dengan jelas oleh tokoh yang terlibat sepenuhnya dalam Majlis Peperiksaan Malaysia.

    ReplyDelete