Friday, February 19, 2010

STPM Seni Visual Kertas 3: Soalan No 4




(Contoh karya hiasan dalaman)

Soalan nombor 4 merupakan soalan reka bentuk dalaman yang memerlukan calon menghasilkan sebuah reka bentuk sebuah restoran moden. Calon perlu memikirkan beberapa elemen-elemen moden dalam reka bentuk restoran tersebut, misalnya dari segi ruang, pemilihan perabot, pencahayaan, warna, reka bentuk bentuk restoran berdasarkan konsep. Namun demikian, raka bentuk hiasan dalaman sangat mementingkan konsep ruang. Kerana kesan ruang dapat memberi kesan kepada manusia yang berada dalam lingkungan itu. Untuk memenuhi kehendak pengguna maka ‘ketelitian’ calon memenuhi hiasan ruang adalah sangat penting. Antaranya:

1. Mengatur keserasian susunan perabot

2. Memilih material dan elemen ruang yang sesuai dengan fungsi

3. Dimensi perabot yang dengan saiz yang bersesusian dengan kebesaran ruang

4. Mencipta suasana ruang agar mempu menyatakan fungsi dan kehendak soalan.

Kemahiran yang sangat penting ialah dari segi membuat model. Bahan untuk membuat model mestilah tidak mudah pecah tetapi ringan. Gam yang digunakan perlu menggunakan gam yang kuat agar bahan-bahan yang dilekatkan tidak mudah jatuh semasa penghantaran di MPM.

Soalan yang dikemukakan ialah:

Hasilkan sebuah model reka bentuk hiasan dalaman bagi ruang sebuah restoran yang moden dengan memasukkan unsur-unsur budaya tempatan yang boleh membangkitkan selera pengunjung.

Ruang restoran tersebut hendaklah mengambil kira ruang makan, ruang pamer, ruang penyediaan makanan, dan beberapa buah gerai (stall) untuk makanan masak segera.

Perkara penting yang yang dikehendaki soalan ialah:

1. Ruang sebuah restoran moden

2. Memasukkan unsur-unsur budaya tempatan dalam gubahan reka bentuk dan hiasan

3. Berjaya membangkitkan selera dalam ruang restoran tersebut dengan hiasan atau gambar.

4. Dalam ruang restoran tersebut terdapat ruang makan (kerusi meja), ruang pamer (gambar @ model buah-buahan), ruang penyediaan makanan dan beberapa gerai dalam bentuk stall untuk masak segera.

No comments:

Post a Comment