Wednesday, November 4, 2009

RHYTHM OF THE 21st CENTURY - MONOLOGUES OF RAJA SAHRIMAN






RENTAK ABAD KE-21 - MONOLOG-MONOLOG RAJA SHAHRIMAN itulah dalam Bahasa Melayu daripada Pameran seorang arcawan yang sekeras besi dalam dunia Seni Visual. Pada 3 November 2009 perasmian sebuah pameran solo ke-enam oleh Raja Shahriman. Beliau adalah seorang pengarca yang prolifik yang sentiasa komited dengan penggunaan bahan besi dengan idea-idea baru yang menyumbang kepada dunia seni visual kontemprori. Pameran sola kali ini dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir mantan Perdana Menteri Malaysia di Geleri Petronas.

Meneliti karya-karya beliau yang terbaharu mempunyai inovasi tersendiri. Bahan besi yang keras terlihat seumpama plastik yang lembut. Itu lah keistimewaan Raja Shahriam yang bijak menempa besi yang panas dengan membentuk alunan-alunan sebagai imej figuratif kepahlawan. Seperti disebut dalam pemplet dalam petikan kuritor tamu Tengku Elina menyatakan; 'Rhythm of 21st Century didasari konsep peperangan. Raja Shahriman mengungkap idea menggunakan kepingan frangmen peperangan seperti serpihan bom dan peluru untuk mereka arcanya. serpihan bom adalah simbol kemusnahan sementara peluru mewakili senjata pemusnah. Struktur elemen acra berdasarkan bentuk serpihan bom yang bersifat keras, tajam dan ganas. Namum karya dalam Rhythm of 21st Century sebenarnya bukanlah mengenai tindak tanduk peperangan itu sendiri tetapi sebaliknya ia adalah tentang sebahagian daripada sifat kemanusiaan'.

Pada umumnya bentuk-bentuk arca yang dihasilkan oleh Raja Shariman memberi satu mesej kekuasaan, kewajaan, keangkuhan, kepahlawan dan kuasa. Apa yang saya perhatikan mesej Raja Shahriman adalah suatu kritikan sosial yang berani di mana situasi dunia dalam abad ke-21 memperlihatkan kuasa peperangan menjadi faktor penyelesaian masalah politik dunia. Bentuk bentuk figuratis yang digambarkan oleh Raja Shahriman memperlihatkan simbol keangkuhan, kegagahan dan kewiraan. Lambang peluru yang belit dibadan melambangkan kuasa senjata untuk menyelesaikan masalah antara manusia. Ini jelas digambarkan melalui arca instalasi dua figura berhadapan dengan serpihan bom.

Sungguh hebat bakat pada Raja Shahriman yang mempunyai identiti tersendiri sebagai seorang arcawan negara. Saya pernah berkunjung ke rumahnya di Bukit Candan Kuala Kangsar dan melihat sendiri beliau menempa besi untuk menjadi sebuah arca. Beliau sudah sebati dengan sifat-sifat besi dan dapat menguasai dan melembutkan besi seperti yang terlihat pada arca-arcanya. itulah seorang seniman yang tulin. Bukan sekadar mencurahkan idea malah beliau menguasai bahan yang digunakan.

Pameran tersebut berlangsung dari 3 November 2009 hingga 24 Januari 2010. Tahniah buat Raja Shahriman.

3 comments:

  1. Bagusye sdr Hassan memaparkan tulisan-tulisan mengenai pameran-pameran di Malaysia. Sangat bererti kepada khalayak seni yang ingin tahu perkembangan seni visual tanahair tetapi tidak berkesempatan menyaksikan pameran itu. Memang Sdr Raja Shahriman begitu komited dengan arca besi yang bertemakan kepahlawanan Melayu. Gerak silat dan keris memang menjadi identiti dan sytlenya. Bukan mudah menempa besi sebagaimana bukan semudahnya mencipta melodi. Shahriman berjaya mengubah hati.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, Kalau balik ke Malaysia nanti kunjungilah pameran Raja Shahriman yang hebat.

    ReplyDelete
  3. dasyat la abg raja shahriman...

    ReplyDelete