Friday, April 23, 2010

Sentuhan 15 arkitek guna pelbagai bahantara pasti memukau

Galeri: Pameran Seni Bina Australia


Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
:
2010/04/23

KOMBINASI karya seni bina dengan keragaman tema menggunakan pelbagai bahantara dan bentuk memukau pengunjung Pameran Abundant Australia yang diadakan di aras 1, Balai Seni Lukis Negara, Jalan Temerloh off Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Pameran yang berlangsung sehingga 16 Mei ini adalah kesinambungan Pameran Biennale Seni Bina Antarabangsa ke-11 di Venice, Itali, pada tahun lalu yang memaparkan sifat pelbagai amalan seni bina kontemporari Australia melalui model seni bina. Antara keunikan dan kelainan dalam Abundant Australia yang menampilkan hasil artifak seni bina 15 arkitek Australia terletak pada nada, tafsiran dan kepelbagaian seni bina sezaman Australia, gabungan adaptasi abad ke-9 dan ke-20.

Rooted karya Marsh Cashman dan Lal Lal Cabin oleh Paul Morgan melahirkan kebimbangan mereka terhadap alam sekitar yang membabitkan ekomorfologi hutan dan penggunaan semua bahagian pokok serta kesannya kepada pemikiran seni bina.

Karya kedua-dua arkitek ini menampilkan taman subur dengan artifak seni bina yang dibaja komuniti pelbagai budaya yang semakin membesar dan dikenali dengan perasaan bebas yang sinonim kepada Australia.

Keprihatinan Fairweather Proberts terhadap anggota polis Australia yang terkorban dalam perkhidmatan menerusi National Police Memorial yang menggambarkan tugu peringatan anggota polis melalui warna merah, biru langit dan putih.

Lyons pula meraikan cinta masyarakat Australia kepada sukan dalam Feberge Football melalui objek bola sepak dan ukiran kayu pemukul kriket berwarna merah terang sebagai tanda kecintaan orang Australia terhadap arena sukan.

Warna kuning tanah gurun Australia pula dilihat dalam Sam Miranda Winery, Oxley, Octoria karya Alex Popov selain pengunjung dapat menyaksikan beberapa keunikan perlambangan di Australia melalui karya Bluey yang dihasilkan oleh Kennedy Nolan.

Popov menjelaskan beliau menghasilkan Bluey berdasarkan simbolik perkataan Bluey yang menjadi nama timangan kepada anjing penjaga ternakan yang tersohor di Australia selain bertujuan mendedahkan kepada masyarakat antarabangsa berhubung keunikan simbolik yang jarang diketahui itu.

Antara arkitek lain yang turut terbabit pada pameran yang pasti memberi kepuasan kepada pengunjung ialah Olivia Hyde, Cox Rayner Grimshaw, Denton Corker Marshall, Catherine Lassen, Iredale Pederson Hook dan Sean Godsell.

Info

Pameran Lukisan Abundant Australia

Tempat: Balai Seni Lukis Negara (BSLN), Kuala Lumpur

Tarikh: sehingga 16 Mei

Monday, April 19, 2010

Berita Harian 20 April 2010: Pameran Hasil Karya Seni Visual STPM

Karya terbaik


2010/04/19

50 hasil seni STPM seluruh negara dipamer

SEJUMLAH 50 karya seni visual hasil ciptaan bekas pelajar Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia dipamerkan di Galeri Seni Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak, selama sebulan berakhir 30 April ini.

Pameran kerjasama UPSI dan Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) bertemakan 'Seni Visual Membentuk Kreativiti dan Inovasi' menyaksikan karya terbaik bekas calon STPM terbaik belum pernah dipamerkan sebelum ini.

Penyelaras Program, Abu Bakar Sabran, berkata karya terpilih untuk dipamer adalah yang mendapat markah tertinggi dalam peperiksaan STPM dari seluruh Malaysia.

Karya itu membabitkan tema seperti batik, tenunan, seramik, arca, tembikar, ukiran kayu, logam halus, catan dan anyaman.

Beliau berkata, hasil karya terpilih mempunyai nilai tinggi dari segi bentuk, bahan, teknik dan proses penghasilan.

Selain itu katanya, pameran berkenaan boleh dijadikan rujukan kepada calon STPM yang akan mengambil kertas Seni Visual di samping memberi peluang guru dan pensyarah membuat persediaan dalam bimbingan, pemantauan dan penilaian terhadap Seni Visual.

"Masyarakat, ibu bapa, guru khasnya calon STPM yang mengambil subjek Seni Visual digalak hadir menyaksikan karya yang dipamerkan,“ katanya. Beliau berkata program berkenaan mendapat sokongan Persatuan Mahasiswa Seni Visual UPSI itu selaras dengan visi MPM membangun dan mengurus pelbagai bentuk pentaksiran yang menyumbang kepada modal insan berwibawa, versatil dan berdaya maju.

MPM menjadi badan pentaksiran jitu bagi mengukur potensi seseorang insan secara holistik bersesuaian dengan nilai dan norma murni sejagat menjelang 2025.

Sempena pameran itu juga diadakan program bicara seni oleh pensyarah UPSI, Hassan Mohd Ghazali mengenai Pentaksiran Seni Visual STPM; Dr Roskang Jailani (Lukisan Folio).

Muriza Mustafa (Hiasan Dalaman); Dr Mohd Fauzi Sedon (Catan); Prof Dr Mohd Mustafa Mohd Ghazali (Seni Visual STPM); Abu Bakar Sabran (Rekabentuk Kraf) dan Amir Hashim (Grafik).

Thursday, April 15, 2010

Bicara Seni 15 April di UPSI





15 April 2010 merupakan kemuncak kehadiran pelajar STPM dari seluruh Malaysia. Dari Perlis sampai ke Sabah datang ke UPSI untuk menyaksikan Pameran Hasil Karya Seni Visual STPM. Anggaran kehadiran dari rekod yang urusetia terima ialah 800 lebih. Semperna pameran tersebut dua ceramah Bicara seni diadakan. sebelah pagi Prof Dr. Mustaffa Mohd Ghazali menyampaikan ceramah kepentingan Seni Visual dalam kehidupan. Pada petangnya En Hassan Mohd Ghazali menyampaikan ceramah teknik menjawab soalan Seni Visual STPM, kertas 1, 2 dan 3. Rata-rata yang hadir pada pameran dan bicara seni menyatakan banyak ilmu dan pengalaman yang dapat mereka temba. Semoga segala usaha program ini memberi manfaat kepada pelajar dan guru-guru Seni Visual STPM.

Sunday, April 11, 2010

Pensyarah Seni Visual UPSI berkarya melalui 'text messages'






Apa pun tema yang dikemukakan dalam sesuatu penghasilan karya seni visual ianya berhubung dengan persoalan gaya penampilan, makna dan konteks. Pada 10 April 2010 di NN Gallery Ampang Kuala Lumpur seramai 25 orang pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris berjaya bergabung menghsilkan karya seni visual. Pameran ini adalah julung kali diadakan oleh pensyarah yang mengajar pendidikan seni visual. Dalam konteks seni visual peranan pendidikan seni amat penting sebagai penggalak dan menyubur generasi pendidikan seni.

Dalam katalog pameran itu awal-awal Dr. Mohd Fauzi Sedon mengariskan maksud 'text message' dengan menyatakan, ' Text Messages' can be defined as a brief written message over cellular networks, a letter/fax, an email, articles in newspapers, a proverb/verse, the promotional slogan and etc., or anything that is related either directly or conceptually thematic around the subject, or about anything that we can 'read' visually or mentally. Artists are encouraged to explore these ideas in a broader perspective that challenges and embraces the complexity of the themes in one of the following areas:
Technology - media, device, software, communication, convenience...
Social - feeling, religion, language, information, entertainment, interference...
Culture/popular culture - thought, physical, action...
Health concern - mental pressure/emotion, addiction...
Law and crime - social unrest, safety, 'sexting', recording, bullying, accidents
Business Et finance - contest, TV/radio programme, promotion... Politic - campaign, propaganda, slogan...
Current challenges - spam, services, prices, impact...

Sementara itu Prof. Dr. Tjetjep Rohendi Rohidi menyatakan' Sebagai simbol, pada setiap teks tersembunyi makna, hasrat, gagasan, nilai-nilai dan pesan-pesan yang disampaikan dan yang diksifkan melalui pemahaman bersama. ertinya, teks menjadi bermakna bagi kehidupan manusia jika ia menjadi rujukan dan sekaligus menjadi sarana komunikasi.

Dr. Ahmad Suhaimi dalam penulisan awal katelog itu mengungkap sejarah awal teks yang mana bermulakan dari 'golong daun Paprus' yang menjadi kertas dan itulah awalnya penulisan teks dunia.

Apa pun persoalan teks yang diperbicangkan dalam konteks tema pameran ini adalah menunjukkan dengan jelas persoalan 'makna'. Rata-rata karya yang dipamerkan menunjukkan persoalan 'semiotik' yang didokong maksud makna. Sebenarnya besar haras saya untuk membuat kritikan pameran ini dari aspek semiotik. Kerana jarang sekali kita membicarakan sesebuah karya seni visual atas landasan teori ini. Prof Tretjep menyentuhnya sedikit dalam penulisan awal itu.

Biarlah saya menyentuh sedikit tentang teori semiotik ini. Teori ini telah dikemukan oleh Charles Sanders Pierce. Beliau mengutarakan persoalan perhubungan manusia dengan persekitaran melalui berfikir, berkomunikasi dan memberi makna apa yang ditampilkan malalui simbol adn makna. Justru beliau menyarankan tiga hubungan yang berkaitan dengan tanda dan makna melalui Ikon, Indeks dan simbol.

Dalam pemeran 'text mesages' secara umum berlandaskan teori ini. sesuatu yang jarang dikemukan oleh pengkarya-pengkarya seni visual. Namun persoalan makna masih boleh dirungkaikan dalam episod yang lebih realistik. Nilai falsafah dalam karya-karya yang dihasilkan mempunyai identiti gaya intelektual sebagai pengajar pendidikan seni visual.

Tuesday, April 6, 2010

Pameran Batik Pelajar UPSI 2010






Batik merupakan seni kraftangan tradisional yang terkandung dalam sukatan pelajaran pendidikan seni visual. Kalau ditanjau dari sejarah batik di negara ini, batik mula mendapat tempat sejak zaman kesultanan Melaka. Pengaruh batik datang dari pulau Jawa yang memang menjadi cara hidup menggunakan kain batik sebagai pakaian mereka. Pada tahun 1770-an batik pelangi mula diperkenalkan di Kepulauan Melayu. Di Negara ini sejarah Batik mula diketahui pada abad ke-18 apabila Batik Minah Pelangi memulakan perusahaan di Terengganu. Tahun 1911, Haji Che Su bin Ishak memulakan perusahaan batik di kawasan Lorong Gajah Mati, Kota Bahru Kelantan. Pada masa itu teknik menggunakan batik hanya menggunakan teknik cetak (terap) dengan menggunakan blok kayu yang diukir. Hinggalah sekarang batik terus mendapat tempat dan batik menjadi pakaian rasmi pada setiap hari Khamis.

Pameran Batik dengan bertemakan 'idea' dikalangan pelajar UPSI yang mengambil kursus ini merupakan satu usaha yang sangat baik terutama bakal guru yang akan mengajar pendidikan seni visual disekolah nanti. Kepentingan pengajaran batik di sekolah amatlah penting kepada bakal guru PSV ini adalah kerana sukatan pelajaran batik perlu diajar pada tingkatan 3 disamping itu soalan Kerja kursus SPM sering mengemukakan soalan batik. Oleh yang demikian guru PSV perlu tahu dan mahir mengajar Batik dari segi bahan dan teknik.

Dilihat pada karya-karya pameran yang diperagakan oleh pelajar UPSI, mereka dapat mengekspotasi bahan dan teknik batik dalam situasi terkini, misalnya teknik ikat dan celup atau lebih dikenali sebagai batik pelangi dan teknik canting. Pelajar juga membuat penerokaan batik tradisi dengan mencanting motif-motif tradisi dan isen batik pada permukaan kain. Secara umum pameran seumpama ini secara langsung dapat memberi pendedahan kepada kajian batik sebagai displin pendidikan seni visual.

Monday, April 5, 2010

Bicara Seni Pertama: Pameran Hasil Karya Seni Visual STPM





Pada 5 April 2010 di bilik lakaran Fakulti Seni Dan Muzik UPSI program Bicara Seni kali pertama diadakan dengan tajuk Pentaksiran Seni Visual STPM yang dibentangkan oleh saya. Seramai lebih 70 orang pelajar dan guru-guru hadir mendengar ceramah itu. Sekolah yang paling jauh datang adalah dari Sekolah Mersing Johor.

Dalam ceramah tersebut menyentuh bagaimana cara menjawab soalan kertas 1, 2 dan menyediakan dengan baik portfolio dan menghasilkan karya untuk kertas 3. ceramah tersebut memakan masa selama 3 jam. Pelajar dan guru yang hadir banyak bertanyakan teknik dan cara permarkahan diberi dalam kertas-kertas Seni Visual STPM. Selepas program tamat masih ada pelajar dan guru-guru bertanya soalan-soalan yang berkaitan pentaksiran seni visual. semoga pendedahan begini dapat memberi perangsang dan berguna kepada calon dan guru-guru dalam pentaksiran seni visual STPM.

Selepas habis mendengar ceramah tersebut pelajar dan guru-guru melawat kepameran dan melihat demontrasi batik, anyaman dan tembikar. Menurut seorang guru yang hadir menyatakan pendedahan dan ceramah yang diberi banyak membantu calon menjawab kertas 1 disamping guru juga dapat mengetahui sistem skima permarkahan yang diberi. Pemeran ini juga dapat melihat betapa tinggi dan hebatnya pengkaryaan dan perekaan yang dihasilkan oleh calon-calon STPM.